Aplikacje – Tory i ruch kolejowy

Tory i ruch kolejowy

Zwiększone wykorzystanie sieci kolejowych i wyższe prędkości nowoczesnych pociągów powodują duże obciążenia pojazdów szynowych i torów kolejowych. Aby zwiększyć bezpieczeństwo operacyjne w transporcie pasażerskim i towarowym oraz zaplanować z wyprzedzeniem okresy konserwacji, kontrole muszą być przeprowadzane regularnie. Dlatego Micro-Epsilon oferuje szeroką gamę precyzyjnych czujników. Oprócz łatwości integracji, czujniki te charakteryzują się wysoką precyzją i solidną konstrukcją. Są one wykorzystywane na przykład do pomiarów na torach, zestawach kołowych i liniach napowietrznych. Ponadto Micro-Epsilon oferuje czujniki, które są zintegrowane bezpośrednio z lokomotywami i wagonami kolejowymi w celu monitorowania nachylenia i wibracji.

Pomiar odległości od tuneli i mostów


W celu sprawdzenia geometrii strukturalnej mostów i tuneli, są one regularnie kontrolowane przez pociągi konserwacyjne. Te ostatnie są wyposażone w laserowe czujniki czasu przelotu serii ILR firmy optoNCDT. Czujniki te wykrywają pionową odległość od poruszającego się pociągu do budynku. Na podstawie danych dotyczących odległości uzyskiwany jest profil wzdłużny. W przypadku przekroczenia wartości granicznych, w odpowiednich punktach uruchamiana jest konserwacja. Laserowe czujniki odległości firmy Micro-Epsilon zapewniają stabilne sygnały pomiarowe nawet przy słabych odbiciach od powierzchni.

Zobacz produkt

Kontrola odległości w kolejach magnetycznych

W przeciwieństwie do kolei konwencjonalnych, w kolejach magnetycznych napęd nie jest zainstalowany w pojeździe, lecz w torze. W Transrapid koła i szyny konwencjonalnej kolei są zastąpione bezkontaktowym elektromagnetycznym systemem nośnym, prowadzącym i napędowym.

Aby utrzymać stałą odległość pojazdu od toru, wymagana jest kontrola szczeliny powietrznej. Czujniki wiroprądowe firmy Micro-Epsilon są wykorzystywane do bezkontaktowego pomiaru odległości w celu wykrycia odległości do szyn montażowych z wysoką dynamiką i dokładnością. Te wytrzymałe czujniki są niewrażliwe na zabrudzenia, wilgoć i wahania temperatury. Dane pomiarowe są wykorzystywane do kontroli odległości.

Zobacz produkt

Automatyczna kontrola zaciętych hamulców

Do testowania układów hamulcowych wagonów i szynobusów wykorzystywane są stanowiska testowe, na których instalowane są pirometry na podczerwień lub kamery termowizyjne. Te urządzenia do pomiaru temperatury wykrywają przejeżdżający pociąg i dokonują pomiarów bocznych na układach hamulcowych. Ze względu na tarcie, zacinające się hamulce wytwarzają wysokie temperatury, które są wykrywane przez czujniki temperatury na podczerwień. Bezkontaktowy pomiar temperatury umożliwia automatyczną identyfikację wagonów z zaciętymi hamulcami i oznaczenie ich do konserwacji.

Zapytaj o produkt

Zautomatyzowany pomiar szyn kolejowych

Firma Mills CNC jest dostawcą obrabiarek. Wykorzystuje ona czujniki laserowe MicroEpsilon do automatycznej kontroli dużych, walcowanych na gorąco płyt kolejowych wykonanych ze stali. Płyty te łączą ze sobą dwie szyny i muszą być tak proste i płaskie, jak to tylko możliwe. W celi automatyzacji obrabiarek, opracowanej specjalnie przez Mills CNC do tego zadania, określane jest zarówno wygięcie, jak i skręcenie blach. Do tego zadania pomiarowego na robocie zamontowano czujnik optoNCDT 1750 Micro-Epsilon o dużym zakresie pomiarowym wynoszącym 750 mm. Kompaktowa konstrukcja czujnika i bezpośrednie wyjście danych bez zewnętrznych sterowników umożliwiają łatwą integrację.

Zobacz produkt

Kontrola komory spalania w lokomotywie spalinowej

W przypadku kontroli lokomotyw spalinowych wymagane są regularne kontrole komory spalania i dokumentacja. Nieodpowiednia kontrola jakości lub usterki, takie jak wadliwe gniazda zaworów lub uszkodzone powierzchnie toczne, mogą powodować poważne awarie silnika, a tym samym awarie lokomotywy. Kontrola jest często przeprowadzana w ograniczonych przestrzeniach i bez bezpośredniego podłączenia do zasilania. Z tego powodu stosowane są wideoendoskopy Eltrotec. Te wideoendoskopy są lekkie, mobilne i działają niezależnie od sieci zasilającej. Wytrzymałe sondy są dostępne w różnych długościach i konstrukcjach, co umożliwia kontrolę nawet ograniczonych przestrzeni. Obrazy i filmy są zapisywane na karcie pamięci SD.

Zapytaj o produkt

Kontrola średnicy linii napowietrznych

Szczególnie w przypadku linii kolejowych dużych prędkości ważna jest prewencyjna kontrola linii napowietrznych w celu zapewnienia ich przejezdności. Mikrometry laserowe optoCONTROL są wykorzystywane do niezawodnej kontroli zużycia. Są one instalowane na lokomotywie serwisowej i prowadzone przez ramę do linii napowietrznej podczas jazdy, gdzie mikrometry laserowe mierzą średnicę Zużycie jest określane na podstawie różnicy między średnicą a wartością nominalną.

Zobacz produkt

Kontrola płaskości szyn

Mikrometry laserowe optoCONTROL są używane do selektywnego sprawdzania torów kolejowych pod kątem płaskości i ugięcia. Są one zintegrowane z wózkiem testowym i wykrywają tor w trzech punktach z wysoką dokładnością, niezależnie od stanu powierzchni toru. W zależności od wymagań zadania pomiarowego, odległość między mikrometrami może być zmieniana. Mikrometr laserowy optoCONTROL 2520 może być również używany do różnych głębokości zmian. W zależności od wymagań dostępne są modele o zakresach pomiarowych 46 i 94 mm.

Zobacz produkt

Wykrywanie wysokości podnoszenia w platformach podnoszących

Podczas konserwacji i serwisowania często konieczne jest podnoszenie całych pociągów. W tym celu stosuje się synchroniczne systemy podnoszenia do dużych obciążeń. Aby zsynchronizować wysokość podnoszenia poszczególnych kolumn, stosowane są laserowe czujniki czasu przelotu optoNCDT ILR. Mierzą one pionową odległość ramion podporowych od podłoża, a tym samym określają wysokość podnoszenia. Ich nowoczesna koncepcja interfejsu w połączeniu z wysoką dokładnością umożliwia synchroniczne dostrajanie jednostki podnoszącej.

Ponadto kolejne czujniki czasu przelotu optoNCDT ILR mierzą wjazd pociągu do hali serwisowej w celu zatrzymania pociągu w zamierzonej pozycji zatrzymania. Ze względu na duży zakres pomiarowy czujnika, wjazd jest wykrywany i rejestrowany na wczesnym etapie.

Zobacz produkt

Kontrola położenia sprzęgła hydrodynamicznego

Indukcyjny czujnik przemieszczenia EDS służy do pomiaru skoku cylindrów hydraulicznych w napędach hydraulicznych z silnikiem wysokoprężnym. Indukcyjny czujnik długiego skoku monitoruje niezamierzoną trakcję lokomotywy, a tym samym jest istotnym elementem bezpieczeństwa w układzie napędowym. Tylko wtedy, gdy przekładnia jest całkowicie odłączona, osoby takie jak manewrowi mogą pracować w pobliżu lokomotywy. Przekładnia lokomotywy jest poruszana przez siłownik hydrauliczny. Czujnik indukcyjny monitoruje skok tłoka i w ten sposób określa stan sprzęgła. Modele induSENSOR EDS są niewrażliwe na olej i ciśnienie i mogą być zintegrowane bezpośrednio z siłownikiem hydraulicznym.

Zobacz produkt

Pomiar szczeliny łożyskowej w łożyskach osi

W pociągach dużych prędkości szczelina olejowa w łożyskach osi jest stale sprawdzana. Film olejowy w szczelinie smarnej zapobiega bezpośredniemu kontaktowi między powierzchnią łożyska a wałem. Ulepszone właściwości ślizgowe łożyska zwiększają efektywność turbiny, jednocześnie przedłużając jej żywotność. eddyNCDT czujniki przemieszczenia wiroprądowego są używane do monitorowania szczeliny łożyska. Są one zintegrowane z systemem sterowania i rejestrują zmierzone wartości podczas pracy. Dzięki solidnej konstrukcji czujniki mogą być stosowane przy ciśnieniu oleju do 2 barów i w wysokich temperaturach.

Zobacz produkt

Pomiar błędów położenia toru

W transporcie kolejowym nowa budowa i przebudowa odcinków torów podlega coraz większym wymaganiom. Bezbłędna geometria torów jest niezbędna, zwłaszcza w przypadku linii dużych prędkości. Aby to zapewnić, stosuje się podbijarki, które zagęszczają podsypkę leżącą pod podkładami, aby nadać torowi niezbędną przyczepność i uniknąć błędów położenia. Aby ocenić dokładną pozycję toru, wymagane są precyzyjne informacje o stanie i położeniu toru przed podbijarką. Dwa czujniki nachylenia INC5701 firmy Micro-Epsilon rejestrują nachylenie poprzeczne i wzdłużne w mobilnym urządzeniu pomiarowym i przekazują te informacje do jadącej za nim podbijarki. Oznacza to, że zagęszczanie podsypki jest precyzyjnie dostosowane do położenia toru.

Pomiar kąta nachylenia w pociągach pasażerskich

Indukcyjne czujniki przemieszczenia EDS są zintegrowane w pociągach dużych prędkości w celu określenia nachylenia pudła wagonu wymaganego do pokonywania zakrętów. Dane te są przekazywane do jednostek sterujących w kolejnych wagonach, które odpowiednio przechylają pudło wagonu, aby skompensować wynikające z tego przyspieszenie boczne. Podczas pokonywania zakrętu nadwozie pojazdu jest przechylane do wewnątrz zakrętu za pomocą siłowników hydraulicznych. Pochylenie jest kontrolowane przez czujnik induSENSOR EDS. Zmniejsza to wpływ sił przyspieszenia bocznego na pasażera.

Zobacz produkt

Pomiar optyczny wału napędowego, tarczy hamulcowej i opon kół

Powierzchnie bieżnika opon kół są narażone na ogromne obciążenia. W celu określenia ogólnego stanu, wykrycia usterek i podjęcia na czas działań naprawczych, tarcze kół muszą być regularnie kontrolowane. Zestawy kołowe są najpierw testowane w maszynach pomiarowych z czujnikami optycznymi Micro-Epsilon.

Obracający się zestaw kołowy jest mierzony za pomocą laserowych czujników odległości, które określają bicie osiowe i promieniowe. Laserowe skanery profilu również wykrywają pełny profil w wybranych punktach pomiarowych.,

Zobacz produkt

Pomiar profilu i kontrola odległości podczas kucia opon kół

Niebieskie skanery laserowe firmy Micro-Epsilon są wykorzystywane do monitorowania dokładności wymiarowej opon kół podczas kucia. Konwencjonalne skanery laserowe osiągają swoje granice w przypadku rozżarzonej do czerwoności stali, ponieważ intensywność promieniowania jest zbyt wysoka dla elementu czujnika. Technologia niebieskiego lasera firmy Micro-Epsilon została opatentowana do zadań pomiarowych z rozżarzoną stalą. Pozwala to na ciągłe monitorowanie profilu opony koła podczas kucia w celu dostarczenia danych pomiarowych do systemu sterowania.

Laserowe czujniki czasu przelotu są wykorzystywane do monitorowania pozycji rozżarzonego półfabrykatu. Mierzą one pozycję z bezpiecznej odległości, umożliwiając tym samym bezpieczną obsługę chwytaka.

Skanery laserowe profili

optoNDCT ILR 2250

Pomiar profilu zamontowanych szyn tramwajowych

Rosnące wykorzystanie tramwajów powoduje zwiększone zużycie szyn. W celu udokumentowania zużycia szyn, wagony pomiarowe wyposażone w skanery laserowe scanCONTROL są wykorzystywane do wykrywania, automatycznej oceny i analizy danych profilu. Laserowe skanery profili firmy Micro-Epsilon wykrywają przekrój szyny bezdotykowo i dlatego oferują powtarzalne i oszczędzające czas uzupełnienie kontroli wizualnej. Połączenie między punktami zużycia a siecią map umożliwia ukierunkowaną naprawę usterek.

Zobacz produkt

Sprawdzanie owalności zestawów kołowych

Maszyny do pomiaru osi są używane do sprawdzania owalności lub średnicy kół, łożysk i kół zębatych. Są one wyposażone w 4 mikrometry laserowe optoCONTROL, które dokonują pomiarów na obracającej się osi. Dzięki ich wysokiej dokładności, owalność lub średnica może być określona niezwykle precyzyjnie. Ponieważ odległości pomiarowe są zmienne, mikrometry mogą być również używane do dużych średnic obiektów.

Zobacz produkt

Kontrola profilu szyny podczas szlifowania i frezowania

Pociągi do frezowania szyn są wykorzystywane do prac naprawczych na torach. W celu wykrycia profilu szyny przed i za głowicą frezującą, laserowe czujniki profilu scanCONTROL są używane bezpośrednio przed i za ściernicą. Stan docelowy i rzeczywisty są w ten sposób automatycznie rejestrowane i przesyłane do centralnej jednostki sterującej w pociągu frezującym. Skanery laserowe scanCONTROL mają zintegrowany kontroler, dzięki czemu ocena profilu odbywa się bezpośrednio w czujniku.

Dzięki wysokiej rozdzielczości i wysokiej częstotliwości profilu, skanery mogą być używane podczas trwających operacji jazdy.

Zobacz produkt

Pomiar profilu opon kół na stanowisku testowym

Zużycie kół w pojazdach szynowych spowodowane dużym przebiegiem wpływa na bezpieczeństwo i właściwości jezdne oraz generuje wysokie koszty utrzymania. Czujniki laserowe firmy Micro-Epsilon, które są zintegrowane ze stanowiskiem testowym w torowisku, są wykorzystywane do prewencyjnego wykrywania zestawów profili całych pociągów. Czujniki są zainstalowane w trzech wannach, które są osadzone w torowisku jedna za drugą pod kątem prostym do kierunku jazdy. Dwa laserowe czujniki odległości optoNCDT są umieszczone w każdej z wanien 1 i 3 w celu określenia średnicy koła i położenia opony koła. Wanna 2 zawiera laserowe czujniki profilu scanCONTROL do pomiaru profilu koła. Czujniki dokonują pomiaru przez półboczne wgłębienia w szynach na oponach kół. Na podstawie danych profilu określane są daty konserwacji w celu przeprofilowania.

Zobacz produkty:

Skanery laserowe profili

Czujniki laserowe optoNCDT

Pomiar szyn w szlifowaniu wysokoobrotowym

Firma Vossloh jest światowym liderem w dziedzinie technologii kolejowej. Jedna z jej jednostek biznesowych koncentruje się na utrzymaniu wartości infrastruktury, co obejmuje również utrzymanie szyn. W tym celu Vossloh wykorzystuje między innymi proces szlifowania z dużą prędkością, w którym szyny są szlifowane z dużą prędkością. Precyzyjny pomiar profili ma ogromne znaczenie podczas tego procesu. W tych pomiarach Vossloh polega na wsparciu czujników firmy Micro-Epsilon. Do zadań pomiarowych niezbędna jest rejestracja zależna od ścieżki z kilkoma czujnikami. Dzięki tej technologii czujniki Micro-Epsilon scanCONTROL LLT2900 i optoNCDT ILD2300 są zintegrowane z pociągami szlifierskimi jako pokładowa technologia pomiarowa. Te szybkie pociągi szlifierskie pracują z prędkością do 80 km / h. W międzyczasie czujniki mierzą profile poprzeczne i wzdłużne szyn, geometrię rowków i szerokość toru.

Zobacz produkt

Ustawianie szyn do spawania odcinków szyn

Roboty do spawania szyn są wykorzystywane do konserwacji i budowy nowych torów. Dzięki wysokiemu stopniowi automatyzacji roboty uzyskują spoiny szyn o niezmiennie wysokiej jakości. Laserowe czujniki profilu scanCONTROL służą do wyrównywania końców szyn względem siebie. Solidne skanery laserowe wykrywają profil z dwóch stron i obliczają wartości pomiarowe bezpośrednio w czujniku. Odpowiednie wartości pomiarowe są przesyłane do kontrolera robota, umożliwiając podniesienie i wyrównanie szyn. Zapewnia to dokładne wyrównanie szyn względem siebie.

Zobacz produkt

Pomiar drgań w pociągach

Zużycie zestawu kołowego i wózka może powodować naturalne wibracje, które mogą być odczuwalne w przestrzeni pasażerskiej. Czujniki przyspieszenia firmy Micro-Epsilon są wykorzystywane do rejestrowania tych drgań.

Czujniki bezwładnościowe wykrywają drgania w różnych punktach wagonu, lokomotywy i wagonów. Te bardzo precyzyjne wartości pomiarowe są wykorzystywane do kompensacji drgań.

Monitorowanie tokarki

Podczas obracania opon kół laserowe czujniki triangulacyjne monitorują odległość od obracającej się opony koła. Oznacza to, że ablacja jest wykrywana z wysoką precyzją. Wysokowydajne czujniki wykrywają dokładność wymiarową opon kół przy dużej prędkości i z mikrometrową precyzją.

Laserowe czujniki odległości służą do monitorowania położenia opony koła. Mierzą one z dużej odległości na oponie koła i sprawdzają prawidłowe dopasowanie podczas automatycznego zaciskania.

Zobacz produkty

Laserowe czujniki przemieszczenia

Laserowe czujniki do aplikacji przemysłowych